MattiKarvonen

Avantouintiteoriaa aloittelijalle

Avanto- ja talviuinti on varsin suosittu harraste, jota itsekin aloittelin säännöllisemmin harrastella hiljattain. Aloitus toki oli helppoa viimekesän jäljiltä; eihän vesi edes ehtinyt lämmetä kunnolla. Asiasta tietämätön, kuten itsekin taannoin, helposti kuvittelee että uintireissuilla vain vuoroin saunotaan kuumassa, kastaudutaan/uidaan kylmässä, ilman sen suurempaa teoriaa. No eipä se niin helppoa olekkaan, vaan tässäkin lajissa voi hifistellä.

Sahtimentorini, "Nojapyörä-Jori", opasti tässä(kin) lajissa. Teoria biohakkerityylisestä avantouinnista on tullut viimeaikoina uudelleen ja uudelleen itseihmiskokein todennetuksi, eli validioiduksi, joten tuloksia voidaan täten julkaista. Tämä kun on katsokaas tiedettä.

Avantouinti parantaa verenkiertoa ja kylmänkestoa, nämä ovat yleisesti tunnettuja syitä harrastaa lajia. Mutta entäpä stressin poisto ja hienot fiilikset? No tuttuja nämäkin, mutta niiden osalta vaaditaankin hieman biohakkeriutta. Testattua teoriaa näistä seuraa:

Stressinpoisto:

Kylmä vesi on keholle shokki, jolloin keho erittää stressihormoneja joiden ansiosta elimistö tehokkaasti taistelee kylmää vastaan. Ensimmäisellä ja ehkäpä toisellakin uintikerralla keho tuottaa stressihormoneja sen minkä kykenee. Tämän huomaa kyllä saunassa istuessa esim. sykkeen laadusta; sydän pumppaa täydellä iskutilavuudella. Mutta stressihormonin tuotannolla on kumminkin rajansa ja elimistö kuluttaa stressihormoneja paljon avannossa. Siksipä käykin niin, että kun itseään dippaa kolmesta viiteen kertaa avannossa, viimeisillä kerroilla stressihormojeja kuluu enemmän kuin syntyy ja täten stressi vähenee. Resepti siis, käy avannossa 3-5 kertaa, jotta stressitaso laskee varmasti.

Hienot fiilikset:

Hienot fiilikset johtuvat endorfiinista. Endorfiinipurskeiden aikaansaamiseksi yleisesti on parikin temppua (urheilu, seksi, jne), mutta sitä erittyy myös avantouinnin yhteydessä. Suuria endorfiinimääriä erittyy erityisesti silloin, kun lämpövirta kehossa on sisuksista pintaa kohti. Tämä onnistuu seuraavasti: Sauno niin että sisuksesikin lämpiävät. Uiskentele avannossa niin, että kylmä pääsee sopivan syvälle ihossa (mutta älä kylmetä itseäsi). Nyt sitten uinnin päälle, älä pidä kiirettä saunaan paluun kanssa, vaan jää ulos hetkeksi istumaan; lämpövirran suunta on väärä saunassa. Istuskele siis kaikessa rauhassa ulkona jokunen minuutti. Siitä sitten kun nouset, huomaat kuinka päässä heittää kuin hyvässä nousuhumalassa; olet saavuttanut “endorfiinikännin”, jota kestää hetkisen ja josta ei tule krapula, mutta muuten kyllä ramasee silleen kivasti.

Mutta vielä loppuun varoitus: Ohjeen noudattaminen avantouinnin yhteydessä saattaa johtaa riippuvuuteen ja toistuva saunominen uusiin tuttavuuksiin :)


 


 


 


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Tuo saunomisen yhteydessä uinti avannossa voi olla tehokas verenkierron ja endorfiinin kannalta.
Kylmälle altistuksella on myös toinen vaikutus, se lisää elimistön ruskean rasvan määrää, mikä vaikuttaa aineenvaihduntaan ja kaikkeen edullisesti. Silloin ei ilmeisesti kannata liittää avannon yhteyteen saunassa käymistä. Ehkä kannattaa harjoittaa avantouintia sekä saunan yhteydessä että ilman.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset